maanantai 2. syyskuuta 2013

Ki-ki-kirjoneuletta!

Olen taas pitkähkön tauon jälkeen innostunut neulomisesta. Mitäs muutakaan kuin sukkia...
Motivaatio korkealla, tämä vapaapäivä on kulunut mukavasti inspiraatiokuvia netistä hakemalla ja uusia vihreitä villasukkia neulomalla.
Edelliset vihreät (mummoni tekemät, varmasti yli 15 vuotta vanhat) ovat tulleet tiensä päähän. Reikiä alkaa olla niin paljon, ettei niitä enää kannata paikkailla. Nyt, kun Novitan Seitsemän Veljestä -lankaa on taas saatavana ruohonvihreänä, päätin sitä ostaa ja tehdä ne sukat ennen kuin kyseinen lanka taas poistuu valikoimista.

Nuo sukat ovat loppusuoralla, ja olen jo innoissani suunnitellut seuraavia. Palan halusta tehdä kirjoneuletta, sitä on jo ikävä. Se on se mun juttu. Aina yksivärisiä sukkia neuloessa tajuan, miten yksitoikkoista se onkaan. Sitä vain aivottomana neuloo eteenpäin ja toivoo, että työ olisi pian valmis.
Kirjoneulonta antaa vähän paremmin sijaa ajattelulle ja luovuudelle, ja työn suunnittelu on vähintäänkin yhtä parasta kuin itse neulominen.



Ja niistä seuraavista sukista puheen ollen, kukas arvaa, mitä niissä tullaan näkemään?
Annan vihjeen....




Kyllä, kissoja! Bongasin netistä kissan mallin, mutta olen pariinkin otteeseen muokkaillut häntäosiota ja pohtinut kissojen väliin jääviä pitkiä lankajuoksuja. Alkuperäisessähän nuo hännät eivät ole yhdessä, vaan kaikki kissat katsovat samaan suuntaan ja ovat siten lähempänä toisiaan kuin tässä mun versiossa, joten lankajuoksutkin jäävät lyhyiksi. Yleensä olen ajatellut, että vielä kuuden silmukan yli voidaan hypätä, mutta sitä pitempiä lankajuoksuja ei saisi olla. En nimittäin vieläkään ole keksinyt, miten pitkät sidotaan mukaan järkevästi, joten jos jollakin on tähän niksi, kuulen mielelläni!
Voisihan niitä tietty jälkikäteen ompelulangalla sitoa, mutta.. liian työlästä?

Mulle maksimi silmukkamäärä puikolla on 13, ja senkin ajattelin olevan poikkeuksellisesti vain kissakuvion kohdalla. Muualla silmukkamäärä olisi 12 per puikko nyt kun kirjoneuletta tehdään (yksivärisessä sukassa olisi 11).
Alkuperäisessä kissamallissa silmukkamäärä taisi olla 14 puikolla, joten kun haluan vähemmän, täytyy tosiaan soveltaa jotta saa nuo kissat aseteltua järkevästi ja symmetrisesti neuleeseen. Ajattelenko tämän vain liian vaikeasti? Oli miten oli, tuo kissojen häntäsommittelu saattaa hyvinkin vielä muuttua, mun mielestä näyttää edelleen vähän.. tökeröltä? Tosin voihan se käytännössä sitten toimiakin, vaikka paperilla ei niin hyvältä näytäkään.

Tällaista siis olen tänään tuherrellut. Eiliseen vielä palaten; Vivin silmässä ei sitten mitään ollutkaan. Kissa nukkui illalla varmaan parisen tuntia, jonka aikana silmä ilmeisesti sai ruhoittua, ja herättyään typykkä ei enää hangannut sitä eikä siristellyt. Säikähdyksellä siis selvittiin!

.

8 kommenttia:

  1. Tuo kirjoilu ei oikein ole minun alaa muuten kuin että valmiista sukista näyttää saavan hauskoja kuvia. Joka tapauksessa mukavalta näyttävät jalassa. :) Onneksi Vivin silmässä ei ollut mitään kummallisempaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Jep, huokaisin helpotuksesta kun ei tarvinnut lääkäriin asti lähteä..

      Poista
  2. Hienot on sukat, kerrassaan. Arvostan kaikkia käsityöihmisiä ihan hirveesti! Kukahan mulle tekis villasukat? Mummeja ja mummoja ei oo ketään enää elossa ja sukat on reikäisiä :'( :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänks :)
      Reikäset sukat on kirous! Mää periaatteessa voisin tehdä sullekin sukat, mutta olen äärettömän epävarma tekemään muille (etenkin miehille, koska isompi jalka) - miten saan tehtyä oikean kokoisen?? Tietenkin jos hakisi jonkun ohjeen ja tekisi kuuliaisesti sen mukaan sukkaa tietyn kengännumeron omaavalle ihmiselle. Aina jos jollekin muulle teen, oon välillä sovitellu keskeneräistä sukkaa sen tyypin jalkaan :P Tietty jos sillä toisella olis suurin piirtein saman kokoinen ja mallinen jalka kuin mulla niin silloinhan sitä vois ite testailla välillä ;)

      Poista
    2. Varmasti on vaikeeta, ja mulla on jättijalka :) En aatellu että tekisit, heh.

      Mutta toisaalta, tuollainen käsityötaito varmaan kehittyy vuosikymmenten mittaan, koska jos aattelee niitä mummoja (RIP) niin eipä ne mitään kengänkokoja tienny ja silti on aina sopinu :)

      Poista
    3. Niinpä, sillä omalla kaavalla kun oppii tekeen :) Kauan eläköön mummot!

      Poista